Szélvédő sérülések és javíthatóságuk

A szélvédőre felpattanó kavics különféle sérüléseket okoz a szélvédőn, melyek többféle formájúak és nagyságúak lehetnek.

Törés esetén az szélvédőüveg és a PVB réteg között légzsák keletkezik, amely miatt látható lesz a törés. Ha nincs gyorsan javítva a légzsák, nagy valószínűséggel repedni fog a mozgás és hőmérséklet változás miatt.

Így megkülönböztetünk:

  • kagylos Kagylós törés: a leggyakoribb, kör alakú szélekkel a középpontban tisztán kivehető az ütközés helye. Apró lyuk formájában ez a sérülés kevésbé veszélyes a repedések kialakulásában, de a leggyorsabban ez tud elszennyeződni.
  • csillagos Csillag alakú törés: szintén gyakori törés, legnehezebb a javíthatósága. Esetenként fúrni kell. A csillag alakú törésnél egy pontból több vékony szál indul tetszőleges irányokba. Állítólag… -azok a csillag alakú törések nem javíthatók, amelyek átmérője nagyobb, mint egy 10 Ft-os pénzérme.. – mi már megcáfoltuk ezt az állítást több alkalommal is!
  • csillagos Kombinált törés: ennél a típusnál a kagylóig tartanak a repedések végei. Ez a sérülés nehezebben reped el, de van, amikor a javítás nem olyan látványos a túlnyitott sérülés végett.
  • Félhold alakú szilánkos törés: amely egy félkagylós sérülésből és általában kettő vagy több ellentétes irányú egyenes 0,5-1,00 cm közötti repedésből áll.

A kavics felverődések a sérülés mértékétől, nagyságától és formájától függően javíthatóak, de a nem időben és szakműhelyben történő javítás mindenképpen veszélyes a repedések kialakulása szempontjából, ilyenkor pedig az üveg cseréjére lesz szükség.

A repedések javításánál figyelembe kell venni a sérülés elhelyezkedését és irányvonalát.

A legnagyobb terhelést a szélvédőüveg a két A oszlop között, az alsó részén kapja. Erre a részre szerzett kőfelverődések a legveszélyesebbek a repedések kialakulásában.

Az új modelleknél hamarabb elreped az üveg, mivel a gyártók rájöttek, hogy az autóüvegeket is be tudják vonni a gépjárművek önsúlyának csökkentésére.

Repedések osztályozása:

  • Vízszintes, horizontális: javítását a szélvédő szélétől kell kezdeni
  • Függőleges, vertikális: Szoros zárt repedés
  • L-alakú repedés: legtöbb esetben nyitott
  • Törésből indult repedés
  • Y-alakú repedés

Előkészítés:
A javítást UV-védett, zárt térben, 18-20 C° fokos hőmérsékleten végezzük.

Tapasztalataink alapján a szélvédőüveg mindenféleképpen el fog repedni a karosszéria mozgásától és a hőmérséklet változástól, azt azonban nem lehet biztonsággal megmondani, hogy két hét múlva, vagy két év elteltével fog eltörni az üveg. Amennyiben a sérülést mielőbb megjavítjuk, biztos, hogy nem fog elrepedni, ha azt szakszervizbe visszük. Ha a baleset bekövetkeztétől számított rövid időn belül foglalkozunk a sérüléssel, több tízezer forintos cserét spórolhatunk meg, ezért a sérülést mielőbb ragasszuk le celluxszal, mert a kosz, az olajfolt és a bogárzsír ellen nincs mit tenni.
Kavicsfelverődés esetén a PVB választófólia összetartja az üvegdarabokat, biztosítja az átláthatóságot és az üvegfelület kohézióját. A rétegelt szélvédő további előnye, hogy kőfelverődés esetén általában csak a külső réteg sérül, ami szinte nyom nélkül javítható, feltéve, ha időben fordulunk a szélvédő doktorhoz.
Az idő tényező azért különösen fontos, mert a repedésbe jutott szennyeződést nem lehet eltávolítani, és ilyen esetben a javítás sem megoldható. A másik fontos ok, hogy menet közben a szélvédő a karosszériával együtt mozog, és a feszültség hatására az ártatlannak tűnő pötty akár egy tizedmásodperc alatt hosszú repedéssé nőhet.

A javítás lényege, hogy a speciális, műgyanta alapú anyagot, amelynek törésmutatója közel azonos az üvegével – ezért nem látszik, amikor kitölti a repedést – bejuttatjuk a légbuborékba.
Ha tiszta és száraz a lyuk, felhelyezhető a szélvédőre az injektor. Az utastérbe helyezett tükrön keresztül ellenőrizve úgy kell beállítani a feltöltött injektort, hogy a műgyantát nyomó része pontosan a kagylós repedés fókuszpontjához kerüljön. Ha stabilan áll, akkor lehet a nyomást adagolni, apró lépésekben. A műgyanta benyomul a lyukon és megpróbálja kitölteni a teljes üreget. A nyomás növelésével és ellenirányú szippantás váltogatásával tudjuk a legvékonyabb részekhez is eljuttatni az anyagot. Ez a folyamat legnagyobb odafigyelést igénylő része, a műgyanta ugyanis UV fényre keményedik, és minél vékonyabb rétegben van jelen, annál gyorsabban köt. A néhány perces injektoros beavatkozás után már szemmel látható, hogy teljes mértékben megtelt az üreg.
Ekkor jön a keményítés első lépcsője: még mindig nyomás alatt UV lámpával világítják meg az anyagot. Ez is néhány percig tart csak, majd az injektort leszerelve, egy műgyantával megkent lapkát helyeznek a néhai sérülés helyére, és újabb UV fényes kezelés következik.

© 2015 Autóüveg Soós | Édes Élet Bt